neděle 1. ledna 2017

Hudební aplikace - proč nestačí jedna univerzální? Část 1

Don Carlos Los Balvanos: Je 1. ledna 2017 a tak jsem si říkal, že dnes nebudu popisovat BIAB 2017 ale trochu pro-bilancuji jaké hudební aplikace dnes používám a proč mně a ani ostatním nestačí jen jedna ...
Určitě existují i v mém okolí výborní, praktikující muzikanti, kteří nemají ani počítač, mobil natož tablet.  Ale na druhé straně se mi podařilo už řadu kamarádu nakazit a tak ti co lépe vidí už i při hraní používají chytrý mobil třeba jen s texty a akordy v PDF nebo např. aplikaci SongBook.

Tož to je otázka do pranice! Jak to začalo?

Hudebními aplikacemi se bavím jako bývalý "AJŤÁK" v podstatě od doby, co jsem potkal svůj první osobní počítač, který něco takového nabízel ATARI ST a nakazil kolem sebe např. i dnešního ředitele konzervatoře v Kroměříži, který v té době se mnou hrával v přerovském AJB a další. 

Už si nevzpomenu v kterém to bylo roce, ale určitě v minulém století, za Husáka tj. před revolucí ale už tam byl k dispozici hudební SW, který se jmenoval CUBASE od firmy Steinberg. Mrkněte na to musíte uznat že už to bylo na to dobu "NĚCO"



Band-in-a-Box

Když jsem potom před zhruba dvaceti lety objevil Band-in-a-Box, bylo to pro mne docela zjevení. Základní funkčnost měl stejnou, jen bylo méně vychytávek, Nebyly reálné zvuky a žádně SuperMIDI a asi jen 300 stylů a to včetně mého oblíbeného J_DJANGO.STY, který už tehdy hodně reálně aranžoval a hrál hudbu Django Reinhardta ve stylu Hot Club Of Frace.  

První verze 97 na otestování byla, jak již v našich krajích obvyklé, "uloupena" asi z desáté ruky někde z Ježkárny. Potom již následovala komunikace s Kanadou a zakoupení celého komplexu hudebního software PG Music tedy OMNI Pak a následně vytvoření českého obchodního zastoupení.

Ale v té době ještě "nebyl" Stelios Panos a jeho projekt Django-in-a-Box (DIAB) s transkripcemi originálních sól Djanga a jeho následovníků pro Band-in-a-Box a tak bylo nutno poslouchat a přepisovat v čemž byl BIAB dostačující. Nebyl ještě SPOTIFY a když jsem Praze narazil na kolekci 10-ti CD s kompletní diskografií Django Reinhardta měl jsem na 10 let co dělat.

Přesto přepisování transkripcí a otrocké klikání not myší mne nikdy moc nebralo a tak jsem již za asistence internetu hledal nějaký zdroj hotových transkripcí. Zde jsme poprvé narazil na program, který uměl psát tabulatury pro kytaru TablEdit a navíc bylo v té době možno sehnat ve fóru uživatelů cca stovku transkripcí ne jen Djanga.

iRealPro

Tato aplikace pro mobilní zařízení mne jako "zarytého" BIABáka dostala. Stala se mi každodenním chlebíčkem a to i kdekoliv kde si můžu vytáhnout tablet nebo mobil. Už v prvním iPhone 2, jsem si nainstaloval její ranou verzi iReal B. Dalo by se říci, že z BIAB si vzala to nejjednodušší, Zadat akordy, zvolit styl, tóninu a tempo a hned začít hrát. K dispozici jsou 3 nástroje rytmiky (Kytara nebo klavír; Bicí, Basa).  

Dnes je to pro mne aplikace NUMERO 1 , bez které nejdu na hraní a to i do hospody. Na živém vystoupení má své čestné místo v tabletu na kytarovém držáku nebo stojanu mikrofónu.  Mám tam všechny svoje skladby jako klasický jazzmanský ChordSheet (místo dřívějšího těžkého A5 papírového Fakebooku 557 - Jazzových standardů). Navíc v něm mám kompletní Gypsy Jazz ať už vlastní klony nebo z Fóra stažené kompletní sady Jazzu, Gypsy Swingu, nebo přepsaný GigBook od Robina Nolana. 

Přednosti, které využívám:

  • Super rychlá aranže s okamžitým vytvořením hudebního podkladu i v terénu bez počítače třeba jen na chytrém mobilu s Androidem (ten má dnes skoro každý můj žáček až na Vlastíka z Plzně, Doky sice má ale používá během hry na on-line hry a SMS s aktuální kamarádkou, ale i tak hraje z nás nejlíp asi je geniální);
  • Sdílení i v jiných formátech (PDF, MIDI, Music, XML, ...) přímo v terému přes email, Google Disk, DropBox, iCloud a další uložiště, Uživatelské fórum, přenos souboru mezi zařízeními přes BlueTooth a další)
  • Rychlé sdílení formátu iRealPro se spoluhráči (dnes už mají všichni hudebníci v mé kapele Jazz za Bukem
  • Vytváření a sdílení celých playlistů a to i operativních pro OSA na vystoupení
  • Zobrazení během hraní a v klidu akordických diagramů pro Kytaru, ukulele, Mandolínu, Basu, Banjo ale také pravou a levou ruku piána a výběr doporučeného obratu akordu;
  • Zobrazení not a stupnice aktuálního akordu v houslovém i basovém klíči
  • Rychlé vyhledání skladby a to i na pódiu jednou rukou
  • Psaní Slash Akordů jako "Am6/G" pro Basisty, podle kterých v předepsaných místech umí absolventi mé basové školy hrát v předepsaném stylu v podstatě jakoukoliv složitou jazzovou skladbu.
  • Minulý rok přibyla možnost dohrát nebo nazpívat audio stopu a spolu s ní vyexportovat jako WAV nebo MP3. Nuž používám pro své spoluhráče a žáky, když jim potřebuji nazpívat jejich hlasy aby měli za jízdy v autě a u sbíječky nebo soustruhu s čím cvičit a intonovat!

Pár "Nedostatků":

  • Žádné NOTY ? jen nějaké záblesky jak jsem uvedl u vizualizace akordů v houslovém a a basovém klíči - No ale řekl bych že nechybí !!!
  • Žádná TABLATURA  jen diagramy akordů, pokud si je nechám zobrazovat
  • Nutno zadat skladbu jen na jednu stránku! No ale to je na pódiu super, vždyť existují Primavolty, Sekundavolty; Repetice; DS al CODA a Segno; FINE, Outro, Intro a pod a to tam jde;
  • Texty písniček slok mezi akordy, jsou dost nepřehledné, ale naučil jsem se je psát dole svojí vlastní metodou, někdy jen první slova sloky, které si nikdy nemůžu zapamatovat a potřebuji "NAHODIT.."
  • Není možno zadat ani melodii skladby jen podklad, no ještě že to ty ostatní výhody úplně přebijí, vždyt je to doprovodný program (BackingTracks) na nic jiného si nehraje
  • Mí spoluhráči, (Někteří si většinou nenosí brýle aby to přečetli ze svého mobilu, někteří Jarda Samek nenosí pravidelně svůj tablet,  nebo jsou z chudých poměrů a na tato zařízení po vypití 10 piv za večer  již nemají prostředky)  mi hledí přes rameno nebo si dokonce můj tablet i mobil přivlastňují!! 3 x FUJ !!!
  • Naučil jsem se obrazovku tabletu i mobilu promítat na televizi nebo projektor a budu muset nyní na hraní nosit televizi nebo koupit projektor, tam kde ještě pijáci a sportovní fanoušci tyto zařízení neprosadili. Jinak si asi vystačím s malou Apple TV nebo ChromeCast donglem.
Pokud ještě iReal Pro nemáte neváhejte je to nejužitečnější hudební aplikace 
roku 2016!!!
http://www.irealpro.com/

TableEdit 


TablEdit jsem po vyzkoušení DEMA cca přes 15 roky ihned zakoupil za sympatickou cenu cca 60 USD, kterou myslím drží kamarád Keith Saturn dodnes, upgrady mám desetiletí zdarma a nyní již používám na Windows, MAC, Android i iPad k plně spokojenosti. Přiznám, že hlavní důvod proč ho dodnes používám je především, možnost si sám doplnit o nové termíny český překlad prostředí (především pro své kamarády, kteří anglickou verzi nezvládají), ale navíc:



Obr. :TablEdit na mobilním zařízení

Přednosti, které využívám:

  • Export a import Textových tabulatur, kterých je na webu tisíce
  • Humanizace prosto-kladu v hratelných polohách především pro moje začínající basisty
  • Zápis skladby přes tabulaturu z klávesnice - stačí na lince zmáčknou mezerník a je napsaná nota i její poloha na hmatníku strunného nástroje;
  • Asi jediný univerzální program, který umí tabulatury i pro diatonickou foukací harmoniku
  • Poskytování hotových cvičení pro mé žáky do bezplatné aplikace pro PC, mobily s Android, IOS (iPAD a Iphone) a také pro MAC
  • Od začátku je samozřejmostí export a import ve standardu MIDI 
  • Existuje desetitisíce uživatelů na celém světě a volně šiřitelných transkripcí
  • Má aplikace na konverzi mezi TablEdit a např. GuitarPro
  • Dobré webové stránky, které obsahují vše potřebné
  • Možnost zápisu přes MIDI kytaru nebo jiný MIDI nástroj
  • Modul na učení sklady dle výběru taktů s postupných zrychlováním a modulacemi o zadaný počet půltónů;
  • Definice vlastních akordů jejich obratů i pojmenování

Pár "Nedostatků":

  • Export do MUSIC XML (řeším přes MIDI) - Uff našel jsem až teď (po 15-ti letech používání nechtě pod Uložit jako (Save As..)!!! tedy patří nahoru začnu používat
  • Malý kytarový hmatník, jsem zmlsaný z Band-in-a-Boxu
  • Drobný nekomfort s formátováním tisku - ale už vůbec netisknu (buduji bezpapírovou kancelář i v hudebním provozu)
  • Nemá Reálné zvuky, tedy aspoň o nich nevím ale nikdy mi tu nechyběly

Guitar Pro 6

Přiznávám, že jsem kvůli TablEditu tento program s podstatě stejnou funkčností dlouho bojkotoval a koupil ho až otestování bezplatné verze pro iPad i pro Windows a MAC. Na první pohled vypadá o hodně profesionálnější a používá ho asi o hodně více kytaristů dokonce i v ČR. Záměr s ním má v podstatě stejný jako s ostatními programy v naší kotlině, udělat v něm i skladby, které jsou hrané u nás jako Osvobozené divadlo, SEMAFOR, Greenhorny, Rangers,  Bluesy B.B. Kinga z mé video školy. Zatím ho používám jen pro převod z formátu Guitar Pro do BIAB a to už se mi vyplatilo do něj investovat.

Přednosti, které využívám:

  • Je trochu pěknější design prostředí obrazovky
  • Ukládání souborů do mySongBook, kde mám účet
  • Hmatník kytary je plovou a jde vytrhnout na druhý monitor
  • Jinak v podstatě skoro stejné výhody jako v TablEdit
  • Hmatník má prstoklady na všechny procvičované stupnice jako součást zobrazení

Pár "Nedostatků":

  • Hmatník kytary je hodně malý, exportuji do BIAB a tam cvičím na velkém hmatníku
  • Dialogy neobsahují odkaz na Help kapitolu

SongBook a OnSong

Už jsem toho dnes napsal dost, ale příště v části 2, Vás seznámím se svými aplikacemi
 NUMERO 2 
a to především s aplikacemi na mobilní zařízení pro inteligentní zpěvníky s akordy ve formátu CHORDPRO jako je mé oblíbené SongBook, OnSONG a ChordBank. Určitě stojí minimálně za povšimnutí!

Lazníky L.P. 2017-01-01 Karel Jačko

1 komentář:

  1. Díky za článek a doporučení. Za mě je největší problém v tom, že tvorba mobilních aplikací prostě není zrovna ta nejjednodušší činnost a vývojáři prostě nemohou myslet na všechno. Myslím si ale, že naopak výhoda v tomto případě je, že takový vývoj je postupný proces. Pokud tedy aplikace v první verzi postrádá nějaké funkce, často se stává, že v následujících už jsou doplňovány. A to neplatí pouze pro hudební aplikace.

    OdpovědětVymazat